skip to Main Content

USA 2017 – DAY 2 – FIRST DAY IN SAN FRANSISCO

Efter en lång och skön natt på hotellet (Hotel Union Square) vaknade vi ändå någorlunda utvilade och inte så hemskt jetlaggade. Men då tycker jag också ändå alltid att det är så mycket lättare att flyga västerut än österut. Då man flyger västerut så blir man bara tröttare på kvällen och vaknar tidigt på morgonen, vilket ju inte är en särskilt dålig egenskap egentligen då man är på resa. Speciellt inte om man annars är en super morgontrött människa (som jag).

Endast några få hotell i Kalifornien erbjuder överhuvudtaget frukost, av våra 11 hotell var det endast några få där frukost ingick i priset, och ytterligare några där man ens hade möjlighet att köpa till sig en frukost på caféet eller restaurangen. På Hotel Union Square fanns ingendera. Men eftersom läget var bra, fanns det många caféer runtom att välja mellan. Första morgonen började vi på Starbucks. Kaffet är ju bekant från förr, men alla ”smörgåsar” är hemskt flottiga och jag tycker överlag att det var otroligt svårt att hitta någonting ”fräscht” till frukost i USA. Det som förstås kanske gjorde saken värre för mig personligen var att jag inte alls kunde stå ut med någonting flottigt i början av graviditeten, och då är ju kanske inte USA det bästa stället att äta på, speciellt inte amerikansk frukost!

Vi råkade också bo väldigt nära en turistbyrå dit vi vandrade genast efter frukosten för att handla till oss sightseeing biljetter. Vi brukar tycka om hop-on-hop-off bussarna i de flesta städer, eftersom man smidigt kommer åt alla viktiga sevärdheter och brukar få en bra överblick över staden. Nackdelen är förstås att de ofta kan vara ganska dyra turer jämfört med att åka kollektivt. Vi ”brukar” ofta göra så att vi först kör runt ett varv och sedan på nästa varv stiger av vid de stationer vi tycker lät intressanta. Detta var ingen bra idé i San Fransisco dock (märkte vi för sent). Ett varv helt utan trafik tog över 2 timmar, och ju längre dagen gick, desto mer trafik blev det ju… Så på andra varvet hann vi faktiskt få lite bråttom på de stationer vi ville hoppa av vid.

Här ovan var första gången vi körde över Golden Gate Bridge. De hann bli en hel del fler under resan. Att sitta utomhus i bussen blev KALLT. Men absolut värt utsikten ändå. Här nedanför är bilder från the Sentinel building, porten till China Town, samt en gata som är så brant att trottoaren är en trappa. Om jag inte missminner mig så leder den uppåt mot Telegraph Hill.

Ju längre dagen gick, desto finare blev vädret. Eller vädret hade väl nog varit riktigt fint på morgonen också, men det är inte alls ovanligt att San Fransisco ligger under dimma stora delar av dagen, speciellt under förmiddagen har jag förstått. Så efter att dimman försvann så blev det riktigt soligt och fint. För övrigt var det nog ganska passligt varmt i San Fransisco tyckte vi, runt 20 grader.

Här ovanför ser ni igen the Sentinel Building i grönt, längre till vänster the Transamerica Pyramid och till höger diverse skyskrapor. Här nedanför till vänster syns the Ferry Building och till höger Hobart building och nedanför det Union Square.

Ett ställe där jag absolut ville stiga av var de mest berömda ”painted ladies” vid Alamo Square. Ni vet, husen i Full House 🙂 Det finns väldigt många dylika hus runtom i staden, men just dessa är ju lite speciella eftersom de bjuder på en perfekt mix av skyskrapor i bakgrunden och de vackra husen i förgrunden. Painted ladies är förresten ett namn på alla viktorianska eller edvardianska hus som är målade i fler än 3 färger för att på bästa sätt framhäva arkitekturen.

Några fler vackra painted ladies hus här nedan. Färden fortsatte sedan via Haight street och Ashbury. Här hade jag också gärna velat stiga av och vandra omkring en stund, men tyvärr hann vi inte med det denna gång.

Och så en gång till över Golden Gate Bridge! Nu hade dimman försvunnit.

Denna gång var det dock ännu kallare att köra över och vi fick hålla i våra hattar och glasögon lite extra faktiskt.

Eftersom tiden hann bli lite knapp här, så bestämde vi oss för att inte heller denna runda stiga av för att fota bron från andra sidan. Främst för att vi visste att vi kommer att köra över bron en gång till med egen bil i ett senare skede av roadtrippen.

Vi steg slutligen av rundturen vid Fisherman’s Warf och vandrade runt där samt på Pier 39. Vi fascinerades av sjölejonen, köpte de första souvenirerna och bara vandrade omkring lite.

I vår bussbiljett ingick också en night tour till Tresure Island. Vi hade en väldig tur när vi var de sista som köade att rymmas med på den första bussen. Då fick vi faktiskt uppleva solnedgången! Plus att det faktiskt också hann bli ganska kallt. Då vi startade på morgonen hade jag inte alls tänkt att jag behövde ha någonting annat än shorts med mig. Men på kvällsturen hann det nog faktiskt bli riktigt kallt. Som tur hade jag åtminstone en långärmad tröja nerpackad i väskan.

Vi blev guidade genom the Financial District mot Bay Bridge, genom Yerba Buena Island och sedan Treasure Island där vi fick hoppa av och fotografera San Fransisco en liten stund.

Här hade jag förstås kunnat stanna en evighet, gärna med stativ 😉 men några snabba bilder fick jag väl ändå till.

Bussturen avslutades sedan lämpligt nog precis vid Union Square och vårt hotell. Smidigare kunde det liksom inte bli!

Efter en lång dag av sightseeing och lite jetlaggade hade vi inte heller denna kväll någon lust att söka upp någon restaurang, utan det fick bli Burger King som låg på andra sidan gatan från hotellet. Smakade nog ganska samma som hemma … förutom att ”small” förmodligen är en större portion än vad man ens kan få köpa här hemma.

Följande dag åkte vi ut till Alcatraz och Angel Island. Men mera om det i nästa USA-inlägg. Bilderna är faktiskt redan förberedda så borde kanske inte ta alltför länge emellan, ifall nu inte bebis råkar anlända precis nu. Men jag har några andra inlägg på kö här nu emellan i alla fall.