skip to Main Content

MINISEMESTER I WARNEMÜNDE OCH LÜBECK

På lördagen packade vi ner oss i bilen med riktning norrut. Vi skulle spendera tre dagar på den tyska kusten. Något jag velat göra i flera år. Först hade vi tänkt köra ner till Tyskland med egen bil via Sverige. Men efter att ha planerat rutt och kollat priser insåg vi att det skulle bli lite för stressigt och dessutom ville vi inte spendera hela Philipps sommarsemester på resande fot. Därför bestämde vi oss för flyg och hyrbil denna gång istället. Mycket förmånligare dessutom.

Warnemünde var alltså destinationen. De tog 5 timmar att köra dit från svärmor i Altenberge. Till vår megastora förvåning orkade lillis sova heeela långa resan. Eller hon vaknade kanske 20 minuter innan vi var framme och de 20 minuterna kunde vi underhålla henne med sång. Hon som inte annars sover så mycket kan verkligen det här med att sova i bil. Kanske det är det man borde syssla med om dagarna också hemma 😛

Nu tänkte jag annars att detta inlägg får bli jättelångt. Jag har ju redan bloggat om tysklandsresan i nästan en månad och vill faktiskt börja blogga om lite annat också. Nu får detta inlägg alltså bli ganska långt så att vi får denna resa överstökad, så att säga. Jag är lite osäker om jag någonsin lyckats blogga en resa ”till slut”. Men nu ser det faktiskt ut att lyckas!

Vårt hotell Yachthafenresidenz Hohe Düne låg vid en ganska stor hamn för fritidsbåtar och vi började förstås kvällen med att ta oss en promenad på bryggorna och tittar på båtar.

Vädret såg lite ostadigt ut, men det regnade inte och var ändå relativt varmt. Runt 18 grader kanske. Riktigt passligt med tanke på att de övriga dagarna i Tyskland alla hade legat på runt 30 grader. Skönt med lite svalare väder!

Här ovan syns själva Warnemünde. Hotellet låg på andra sidan kanalen från den lilla staden och man skulle ta sig över med en liten färja. Eftersom vi kom fram ganska sent och inte ville fara iväg så långa vägar denna kväll beställde vi bord på en av hotellets 6 restauranger.

Vi fick bord till restaurangen först till klockan 20, så vi hade bra med tid att vandra omkring på kajerna och jag passade på att amma på en parkbänk innan vi gick in i restaurangen. Större potential för en nöjd baby.

Den italienska restaurangen var riktigt bra! Vi åt varsin riktigt god bruschetta till förrätt.

Och en supergod pizza till huvudrätt.

Lillis ville inte riktigt ligga i vagnen medan vi åt, sova ville hon inte heller. Så hon fick sitta i famnen.

Tacksamt att äta just pizza när man har ett stycke baby i famnen.

Det här var faktiskt årets villaavslutning för oss. Vi hade kanske inte riktigt tänkt till när vi bokade resan och insåg inte att det var villaavslutningen vi missade. Men det gick nog riktigt bra så här också! God mat och trevligt sällskap är ju aldrig fel.

Hotellet var för övrigt super! Vi hade meddelat att vi hade ett barn med oss, och rummet var då utrustat med ett underlag för blöjbyte, en godnattsaga, en egen babybadrock och tillhörande tofflor (det var alltså ett spahotell), en flaskvärmare, ett babybadkar, osv… Har aldrig upplevt något sådant förut. (Okej, vi har ju bara övernattat med henne på Scandic Jyväskylä tidigare, hehe!). Men i alla fall! Även om vi inte använde alla saker så var det ju en supergullig gest ändå.

Efter att baby hade gått och lagt sig delade vi på en miniflaska vin på balkongen. Mysigt värre.

Dag 2 i Warnemünde

Lillis hade nog en egen resesäng i rummet också, men efter x antal uppstigningar brukar jag tröttna, och då ta henne och babynestet till sängen. Morgontimmarna brukar hon alltså ofta sova i sängen med oss. Jag saknade verkligen vår bedside crib under hela resan! Jag har alltså verkligen lärt mig uppskatta den lite mer 😛 hehe.

Efter en otroligt god frukost (har tyvärr inga bilder), tog vi färjan över till Warnemünde. Själva turen tar väl inte så värst många minuter men väntandet på nästa färja och att alla skulle stiga ombord tar ju sin lilla tid. Dessutom, just när vi var framme på andra sidan verkade färjan få något problem med styrningen och kunde inte parkera vid kajen. Den andra färjan var tvungen att komma till vår undsättning och liksom knuffa in oss. Bra gick det alltså ändå, men vi såg att de var tvungna att ta bort hela färjan från trafik efteråt och parkerade den lite avsides. En polisbåt kom också och hjälpte till. Så lite spänning i tillvaro upplevde vi ju faktiskt, och den korta lilla resan över kom att ta lite längre än väntat.

Men fram kom vi ju ändå! Och här nedan syns för övrigt lite av spektaklet med polisgummibåten.

Vi vandrade sedan in till centrum. Det var inte alls långt. Kanske 500 meter.

Warnemünde var verkligen supermysigt. Precis ett sådant ställe jag hade suktat efter när jag ville till den tyska kusten. Philipp hade helt fått bestämma vart vi skulle och jag hade inte ens googlat stället på förhand. Men riktigt mitt i prick var det!

Vi promenerade runt och tog amningspauser på parkbänkar eller caféer när det behövdes.

Vi körde till och med lite offroad med vagnen. Här hade Emmaljungan nog varit ”snäppet” bättre faktiskt 😛 Men resevagnen är ändå väldigt lätt, så det gick bra att bära den en bit där det fanns sand. Annars fanns det riktigt bra små belagda stigar ner till stranden, vi råkade bara välja en som var lite väl sandig.

Det var inte riktigt strandväder, men vi njöt en stund av stranden i alla fall. Beundrade vågorna och strandkorgarna.

Vi gick nog omkring i flera timmar både längs med promenaderna vid havet, men också inne i den lilla staden.

Färjan tillbaka till hotellet gick lite smidigare. Vi behövde varken köa eller vänta och denna färja gick heller ej sönder under färden. Vi var ändå tillbaka i hotellet ganska tidigt så jag passade på att gå till poolen och spa-avdelningen. Det var verkligen skönt med en liten simstund. Har tyvärr inga bilder på det. Men poolen var jättestor och spat väldigt fint och härligt.

Det hade varit så praktiskt att äta vid hotellet dagen innan, så vi körde samma koncept även denna kväll. Denna gång hade vi bokat bord till ett steakhouse. Körde dock på en gigantisk burgare som jag absolut inte orkade äta upp. Men supergod även den! Och lillis somnade faktiskt och sov nästan hela restaurangbesöket. Det händer ju inte så ofta.

Fin utsikt från restaurangen.

Efter maten hade vi behov av att vandra lite till, så vi promenerade längs med bryggorna och kajen medan solen gick ner. Här följer en hel del bilder från den lilla promenaden. Det var så vackert med solnedgång vid havet, så kameran gick het.

Dag 3 i Warnemünde

Vi körde samma koncept även denna dag: Avnjöt supergod frukost på hotellet och sedan med färja över till Warnemünde. Tyvärr regnade det väldigt hårt och den enda som hade regnskydd var baby. Vi bestämde oss snabbt för att genast ta in på första bästa restaurang eller café för att vänta ut regnet. Och kanske bara en halvtimme senare slutade det faktiskt att regna och vi kunde vandra vidare efter en kopp kaffe.

Denna gång vandrade vi lite mera in mot centrum. Såg kyrkan och försökte jaga butik för att köpa blöjor (lättare sagt en gjort).

Någon timme vandrade vi. Inga blöjor hittades dock, men vi bestämde oss för att vi skulle klara oss med dem vi hade kvar. Utan att spara på dem någonting tror jag faktiskt att vi hade 3 blöjor kvar när vi kom hem till Karperö. Snacka om bra planering 😛 Hann dock nog bli lite nervös om de skulle räcka… men det gick ju bra ändå!

Lillis blev hungrig och vi blev lite kaffesugna på eftermiddagen så vi stannade på första bästa café, som ändå visade sig vara riktigt mysigt och trevligt med goda kakor.

På bra humör efter lite mat!

Så småningom började vi vandra tillbaka till hotellet. Vi hade kanske tänkt stanna och äta på någon restaurang inne i staden, men kom ändå fram till att det var lättast att välja en restaurang vid hotellet även denna kväll. Det var så smidigt att vara nära hotellrummet efter maten. Man vet ju aldrig hur den lilla tänker sova.

Sista kvällen valde vi en fiskrestaurang!

Man fick gå och välja sin egen fisk från en disk, och sedan också välja vilka tillbehör man ville ha till. Jag körde på lax med spenat och potatismos. Himmelskt! Jag älskar kombinationen lax och potatismos, brukar alltid ta det om det finns på menyn. Philipp tog en gös med stekt potatis och wokade grönsaker. Till efterrätt delade vi på en varm chokladkaka med kokosglass. En riktigt lyckad kombination.

Och lilltösen bestämde sig åter igen för att sova under middagen. Vilken lyx!

Dag 4 – Lübeck

Dag 4 var det dags att packa ihop och köra mot Hamburg flygfält. Denna gång ”endast” en tvåtimmarsresa. Eftersom vi hade gott om tid bestämde vi oss att ta en liten avstickare till Lübeck. Det ligger nästan på vägen. Philipp hade aldrig varit dit förut och jag har bara varit där några timmar när vi var på genomresa på klassresa från gymnasiet.

Nog för att vi också nu bara hade en kort stund på oss. Vi tog oss cirka en och en halv timme tid i staden.

Visserligen mindes jag att Lübeck var mysigt och vackert, men HUR vackert det var hade jag nog glömt bort. Hit vill jag absolut komma igen.

Vi tog amningspaus på en bänk! (Bilden ovan)

Rådhuset på bild ovan.

Vi köpte med oss lite croissanter som vi sedan åt i bilen på vägen till flygfältet. Det hade varit trevligt att fika i Lübeck men tyvärr hade vi inte tid med det denna gång.

Flygresan hem tillbaka till Vasa gick otroligt bra, igen. Jag kunde till och med ta fram min Vauvalehti, som jag hade köpt på flygfältet i Vasa på ditresan och inte ännu hunnit öppna. Lyckades kanske läsa igenom halva tidningen. Lyx! Denna gång hade jag inte riktigt haft tid att pumpa någonting heller, så det blev amning vid uppstigning. Men nu var vi ju redan lite ”modigare och erfarna” med två flyg bakom oss. Så det gick riktigt bra det också!

Sara.

English summary:

3 days in Warnemünde and 1 afternoon in Lübeck. I have wanted to go the German coast for years and finally we made it there. It was nice with a little vacation-in-vacation just the three of us and Warnemünde was a really cute and perfect spot. I loved it! It was exactly what I had been logning for. We mainly did a lot of walking and a lot of eating. On the way to the airport in Hamburg we stopped in Lübeck. Apparently it was almost on the way. I had been in Lübeck only once before, 10 years ago for a couple of hours. I really didn’t remember that it was such a lovely town. I would like to go back there again and stay a bit longer. The flight back with baby went really well again. She seems to like flying! I could even chill and read a magazine during the flight. Which I normally never have time for anymore.