skip to Main Content

USA 2017 – Day 6 – Bodie Ghost Town and Lone Pine

Det hade hunnit bli mörkt när vi kom framtill Mammoth Mountain Inn, så när vi vaknade på morgonen blev vi ganska förvånade över att bergstopparna med snö var så nära. Inte så konstigt att vi hade känt oss lite höjdsjuka.

Frukost var som vanligt inte inkluderat i hotellpriset, men jag tror att man faktiskt kunde äta frukost på samma restaurang som vi hade ätit middag på kvällen innan. Men vi ville bara snabbt ha någonting smått och köpte smörgåsar i hotellets gift shop. Det smakade väl sådär. Men hungriga var vi i alla fall inte efteråt. Jag slutade annars dricka kaffe i USA. Det amerikanska kaffet smakade inte gott, eller så var det förstås eventuellt också graviditeten som spökade med kaffesmaken.

Först hade vi tänkt utforska Mammoth Lakes och sevärdheterna där omkring, men vi kom fram till att vi inte riktigt hade tid för det ändå. Dessutom ville vi båda ner från berget eftersom vi fortfarande hade lite smått huvudvärk.

Dagens första etapp var att köra tillbaka förbi Lee Vining och Mono Lake. Vi skulle nämligen till spökstaden Bodie. Det hade varit mycket smartare att övernatta närmare, men vi hittade ingenting i en någorlunda prisnivå närmare Mono Lake eller Bodie. Allt i Lee Vining i normal prisnivå var slutsålt så vi valde alltså att köra lite mera istället. Natten på Mammoth Lakes kostade ”bara” 135 euro. En av de billigare övernattningarna (tyvärr). Antagligen var det inte så dyrt eftersom det var off-season i skidbacken, och så låg det ju lite ”avsides”.

Här ovan är alltså hela dagens rutt. Men vi började alltså där på mitten från Mammoth Mountain Inn och körde tillbaka norrut till Bodie. Cirka 100 kilometer som tog runt en timme och en kvart. Philipp var lite skeptisk till det hela, och visst kan jag ju förstå att det var lite ”onödigt” att köra 200 km ”i onödan”. Men jag tror faktiskt också att Philipp sist och slutligen också tyckte att Bodie verkligen var värt ett besök. Jag hade själv sett bilder från Bodie långt innan vi ens började planera resan och redan då tänkt att det är ett ställe jag vill se.

Den sista biten fram till Bodie var bara en ganska dålig grusväg. Vi blev nästan lite nervösa över att köra sista biten, speciellt eftersom vi ju förstås hade en hyrbil och inte ens var helt säkra på att det liksom var ”tillåtet” att köra nästan offroad. Men bra gick det, och fram kom vi! Bodie är alltså ett övergivet gruvsamhälle.

På 1800 talet fanns det nästan 10 000 invånare i Bodie medan det år 1943 bara fanns 3 invånare kvar.

Idag finns endast 170 byggnader kvar. Jag läste någonstans att det är 10 % av de byggnader som en gång fanns här. I endast några av byggnaderna kunde man gå in och titta men de flesta var stängda.

Här nedanför finns bilderna på skolan. Den lilla bilden här ovanför till höger är skolan från utsidan. Hela skolan lär ha haft 600 elever när staden var som störst! Jag förstår absolut inte hur de fick plats i den relativt lilla byggnaden.

Det var ganska varmt när vi besökte Bodie. Runt 25 grader.

Här nedanför till höger är fängelset.

Jag rekommenderar verkligen ett besök till Bodie ifall man befinner sig i närheten. Det var både lite kusligt och häftigt på samma gång.

Vi vandrade omkring i nästan två timmar. Besöket kostade för övrigt 8 dollar per person, men då fick man också en karta med beskrivningar på alla hus.

Efter besöket körde vi alltså tillbaka söderut, förbi Lee Vining, Mono Lake och Mammoth Lakes mot Lone Pine. Totalt var sträckan Bodie till Lone Pine 240 km och tog runt 2,5 timmar att köra.

Lone Pine hade vi bara ”hittat” eftersom det låg sådär lämpligt på vägen och dessutom råkade vi hittade en ganska mysigt och förmånligt hotell där. Dow Villa Motel. ”Endast” 127 euro per natt, och därmed också det billigaste hotellet på hela resan. Men då var vi också nästan ute mitt i ingenstans. Kalifornien är inte billigt!

Lone Pine är alltså en liten stad med bara 2000 invånare. Väldigt mycket så som man tänker sig en liten stad i USA mitt ute i ingenstans. Lone Pine är faktiskt lite känt för att ofta vara med i olika Western-filmer. Det finns till och med ett litet film-museum i staden, vilket vi dock inte riktigt hade tid med att besöka.

Här har vi parkerat vår bil rakt framför vårt hotellrum. VARMT hade det förresten också plötsligt blivit någonstans på vägen. 93 grader Fahrenheit, alltså nästan 35 grader. På bara lite över 200 km hade temperaturen alltså stigit minst 10 grader. Hittade denna temperaturskylt utanför the local high school.

Vi passade på att vandra omkring lite. Hittade en supermarket och handlade på oss lite snacks och vatten.

Vårt motell hade faktiskt också en pool, så vi passade på att vila en stund vid poolen innan vi begav oss ut och äta. Vi brukar förstås alltid kolla tripadvisor när vi söker restaurang och i Lone Pine var det Seasons som hade flest rekommendationer. Jag åt en gigantisk portion kycklingpasta och Philipp åt en steak. Helt gott!

Poolen, som hade svalkat skönt i hettan på eftermiddagen.

Följande dag skulle vi köra igenom Death Valley! Men mera om det i nästa USA-inlägg.

Sara.

De andra inläggen från vår USA resa hittas här:

USA 2017 – DAY 1 – Flying to California

USA 2017 – DAY 2 – First Day in San Fransisco

USA 2017 – DAY 3 – Alcatraz and Angel Island

USA 2017 – DAY 4 – The Roadtrip is Starting – San Fransisco to Mariposa

USA 2017 – DAY 5 – Yosemite and Tioga Pass

USA 2017 – DAY 5 – South Tufas at Mono Lake and Mammoth Mountain Inn

English summary:

Day 6 of our US road trip we visited the ghost town Bodie. It was kind of creepy but also very interesting! And I thought the buildings looked quite beautiful in their strange way. After the visit we drove to Lone Pine, where we just walked around, swam in our pool and went out for dinner. The weather had suddenly switched to HOT. 35 degrees Celsius. And it was just about to get hotter when driving through Death Valley the next day!